Inte vilken väv som helst.

Jag arbetar inte bara som ungdomscoach tillsammans Klas, jag lånar även ut konst till folk som jobbar i kommunen och som gillar att inte ha vita väggar. Idag lånade jag ut konst till
tre personer och plötsligt utbrister den ena: ”ETT SPINDELBO! DEN HÄR TAVLAN TÄNKER JAG INTE TA MED MIG”. Jag tog en titt bakom tavlan och visst, där fanns det en gråvit otäck väv vars innehåll det bara gick att spekulera i. ”Jaha, är det här ett spindelbo? Ojdå, då får jag göra något åt det”, sa jag med stadig röst och spelade cool, även om hela mitt inre var i upplösning.

Efter att de tre konstlåntagarna gått sin väg med andra tavlor, så tog jag tag i spindeltavlan och joggade ner till vaktmästeriet. ”HALLÅ! Jag har en tavla här, och jag tror det är ett spindelbo på den! VAD SKA JAG GÖRA?!”, ropade jag och den äkta paniken började nu visa sig. Magnus var lugnet själv, tog fram en borste och borstade bort boet (där vi som tur var inte fann några levande små varelser). ”FYFAAAAAAAAAAAAN”, kved jag på ungefär fyra meters avstånd. Sedan tackade jag för mig, placerade tavlan i arkivet och gick upp och tvättade händerna så länge jag orkade.

HU! Livet som kultursekreterare är minsann inte alltid frid och fröjd.

PS! Idag är det måndag och Arenan öppnar klockan 15.00! Välkommen hit!

Kommentera

